News Bihor: Faceţi parte din echipa de conducere a unui centru care a fost în contact permanent cu entități similare din străinătate. Cum este abordat învățământul special în țările partenere?

Lăcrimioara Adina Sipos: Datorită proiectelor europene în care a fost și este implicată instituția noastră de învățământ, am avut posibilitatea de a vedea abordări diferite ale învățământului special. În țările europene și nu numai, accentul este pus pe integrarea copiilor cu deficiențe. Integrarea se face pe toate planurile: școlar, social și profesional. Elevii cu deficiențe beneficiază de o atenție deosebită. Nu sunt văzuți ca elevi cu deficiențe, ci ca elevi speciali care merită aceleași șanse ca și colegii lor. Am văzut că se poate și integrare și acceptare și toleranţă; am văzut și cum anume, deci ceea ce rămâne de făcut este să preluăm exemple de bune practici, să le adaptăm și să privim înainte. Doresc să apreciez colegele care de-a lungul anilor, au scris și implementat proiecte europene. Acestea sunt binevenite în orice instituție, oferind deschidere către și dinspre Europa.

News Bihor: Ce lipsește sistemului de învățământ special din România?

Lăcrimioara Adina Sipos: Îi lipsește ceea ce lipsește în general învățământului românesc: legi clare, buget, infrastructură, manuale, cadre motivate, și în mod particular, o educație a adulților, în sensul că ar trebui schimbată mentalitatea românilor cu privire la modul în care acceptă/nu acceptă persoanele cu dizabilități. Spuneam de educația adulților deoarece ei transmit propriilor copii, valori și idei, astfel putând începe schimbarea mentalității. Învățământul special din România are nevoie de acceptare, în primul rând.

News Bihor: Ce proiecte derulați?

Lăcrimioara Adina Sipos: În momentul de față, școala noastră este implicată în două proiecte europene, un proiect Etwining, patru proiecte județene, nouă proiecte locale și parteneriate cu diferite instituții.

News Bihor: Ce impact au acestea supra elevilor?

Lăcrimioara Adina Sipos: Toate aceste proiecte le oferă elevilor noștri posibilitatea să pătrundă în altă ”lume”, pe de o parte, să își exprime nevoile și frustrările, lucru deosebit de important pentru elevii cu deficiențe; să participe la activități educative și nu numai, alături de elevii din alte școli, să socializeze, să se facă cunoscuți, să se simtă acceptați, nu diferiți, și beneficiile pot continua. De aceea ne dorim să realizăm cât mai multe proiecte și parteneriate, atât cu instituții locale, cât și cu instituții din alte orașe, județene, țări.

News Bihor: Ce activități ați pregătit pentru perioada sărbătorilor cu elevii?

Lăcrimioara Adina Sipos: Ca în fiecare an, am pregătit serbări și am fost cu elevii la colindat, pentru că și noi putem. Profesional Academy, unde, în calitate de lector, țin câteva cursuri de reconversie profesională, a făcut o acțiune de binefacere pentru elevii noștri, în această perioadă, aducând cadouri, pizza și oferind tuns gratuit copiilor aflați în plasament, celor din centre de plasament și nu numai. Impresionați de elevii noștri, vor continua lunar aceste acțiuni. S-au atras sponsorizări pentru școală, cea mai mare realizare fiind obținerea fondurilor pentru crearea unui centru de joacă pentru elevii noștri.

News Bihor: Ce vă doriți de la noul an?

Lăcrimioara Adina Sipos: În noul an, îmi doresc să fac cât de bine se poate, tot ceea ce fac, să mă dezvolt personal și profesional, pentru a putea oferi mai mult celor din jur, elevilor care mă înconjoară, să fiu implicată și prezentă zi de zi, să ne facem cunoscuți, să atragem fonduri pentru dezvoltarea instituției, să arătăm că se poate și altfel, mai bine. Dumneavostră, bihorenilor vă doresc Un an nou cu binecuvântări, bucurii, sănătate și împliniri!

Veres Diana

The post Am simiţit că aici este locul meu … appeared first on Agenția News Bihor.

Încă nu s-au făcut comentarii.

Lasă un răspuns, comentariu sau sugestie direct cu contul tău de Facebook, Twitter, Google+

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

error: Continut protejat